Assalamualaikum w.b.t

Villa Puteh ini merupakan blog perkongsian tips dan panduan untuk memilih Rumah Idaman para pembaca semua. Blog ini juga menyediakan iklan perumahan dan lot tanah untuk dijual yang kebanyakannya berada di sekitar negeri Kelantan Darul Naim

sebarang pertanyaan dan maklum balas bolehlah menghubungi Encik Syaiful: 0106401153 atau Email:villaputeh@gmail.com

..Selamat Membaca dan Berkongsi Tips..

Pages

November 4, 2012

Panduan Memilih Rumah Idaman

Assalamualaikum w.b.t

Dewasa ini antara kita sedar atau tidak sedar, kita telah mengabaikan aspek rohani dalam mencari rumah impian kita. kita asyik mengejar aspek jasmani impian kita. pada mata kasar nampak mewah dengan rekaan moden masa kini. tapi, kita harus ingat dan sedar bahawa Islam yang kita anuti dan yakini ada menggariskan panduan-panduan atau langkah-langkah dalam memilih rumah impian kita. Sekiranya kita mengikut garisan ini, insyaAllah hidup kita, keluarga kita, tetangga kita dan seterusnya akan hidup aman, bahagia dan tenang sehingga ke akhir hayat.

Antara perkara-perkara yang perlu diteliti sebelum menilai rumah impian kita seperti:-

a) Rumah Sederhana

Kita haruslah memilih rumah impian kita yang sederhana luas (tidak terlampau luas dan tidak terlalu sempit) dan dengan kata lain, rumah impian kita haruslah berkonsepkan wasafiyah (bersederhana)

Sekiranya rumah impian kita terlampau luas dan terdapatnya ruang-ruang yang tidak perlu, seolah-olah kita bermegah-megah dengan rumah impian kita tersebut dan ingatlah bahawa Allah tidak menyukai hambaNya yang bermegah-megah.

Dan sekiranya rumah impian kita terlampau sempit dan terdapatnya anak-anak kita yang berkongsi bilik, ini akan menggalakkan perbuatan di luar batasan antara anak lelaki dan anak perempuan yang semakin meningkat dewasa terutamanya anak-anak remaja. seelok-eloknya bilik mereka diasingkan di antara anak lelaki dan anak perempuan.

Renungilah sebuah Hadis Riwayat Bukhari:

 "Belum akan datang kiamat sehingga manusia berlumba-lumba dengan bangunan-bangunan yang megah/tinggi"

b) Rumah Berkonsepkan Islam

Kita haruslah memilih rumah impian kita yang berkonsepkan dan bercirikan Islam. Susun atur ruang rumah idaman kita haruslah boleh melindungi isteri dan anak-anak kita. dalam kata lain, dapat melindungi keluarga kita sepenuhnya terutamanya anak-anak perempuan. Konsep rumah bercirikan Islam dapat melindungi anak-anak perempuan dan isteri yang tidak menutup aurat semasa mereka berada di dalam rumah.

Ruang keluarga dan dapur rumah idaman kita haruslah terlindung daripada pandangan tetamu ketika mereka berada di ruang tamu rumah. Rumah idaman kita juga haruslah mempunyai dua pintu berasingan bagi tetamu lelaki dan tetamu perempuan terutamanya semasa mengadakn majlis-majlis tertentu.

Susun atur yang paling utama ialah mengenai tandas di rumah kita. Tandas hendaklah tidak menghadap atau membelakangkan kiblat dan seboleh-bolehnya tandas haruslah diasingkan dari bilik mandi. Usahakan juga agar diadakan pancuran air dan pancuran air hujan bagi membolehkan kita mengambil wudhu' dan mandi wajib dengan lebih sempurna.

Renungilah sebuah Hadis Riwayat Muslim:

"Apabila engkau ke tandas, janganlah menghadap kiblat atau membelakanginya ketika buang air kecil atau besar, tetapi menghadaplah ke timur atau ke barat"

c) Jiran Tetangga

Sebelum kita memilih kawasan rumah idaman kita, kita haruslah selidik kejiranan dan tetangga di kawasan tersebut. seboleh-bolehnya tetangga haruslah senang dengan kita iaitu beragama Islam. Ini kerana tetangga Muslim sudah tentu mengetahui batas-batas pergaulan antara tetangga.

Seterusnya kewasan rumah idaman kita haruslah mempunyai jiran tetangga yang baik-baik dan berbudi bahasa. Ingatlah bahawa kawasan tetangga yang baik akan membantu dan mempengaruhi kita serta anak-anak berkelakuan baik.

Sekiranya jitan tetangga kita tidak baik, maka suasana tetangga termasuklah kita dan keluarga akan rasa terganggu dan tidak selesa, kurang senang, aman dan sentiasa berada dalam keadaan gelisah. Dalam erti kata lain, ketenteraman yang diharapkan tidak wujud.

Renungilah sebuah Hadis Riwayat Ibnu 'Asakir:

" Tiap empat puluh rumah adalah tetangga, yang depan, yang belakang, yang kanan dan yang kiri (rumahnya)"

d) Berhampiran Masjid atau Surau

Rumah iadaman kita haruslah dan hendaklah berhampiran dengan masjid atau surau. Inilah aspek rohani yang perlu kita tekankan dalam memilih rumah impian kita. Masjid atau Surau yang berhampiran memudahkan kita dan mengingatkan kita untuk menunaikan tiang agama Islam iaitu menunaikan solat lima waktu. Ingatlah bahawa Allah menjanjikan pahala yang berlipat kali ganda apabila kita menunaikan solat berjemaah di rumah Allah.

Selain itu, jarak rumah idaman yang berhampiran dengan masjid atau surau yang keuzuran mendengar siri-siri kuliah, tazkirah dan lain-lain majlis agama yang diadakan di masjid atau surau tersebut.

Renungilah sebuah Hadis Riwayat Bukhari Muslim:

"Solat seseorang dengan berjemaah (masjid) (pahalanya) melebihi solat di rumah atau di pasar dengan dua puluh lima kali ganda"


semoga sedikit sebanyak tips perkongsian ini dapat membantu para pembaca dalam membuat pemilihan rumah idaman hati masing-masing.


Selamat Membaca!!

1 comment (s):

fahrul said...

artikel yg sungguh bermanfaat mas ,,
kunjung balik yah condotel murah berlokasi di jakarta, bali, yogyakarta,, dan berkualitas
>> http://www.propertipremier.com/ <<

Lain-lain Coretan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Blogger design by suckmylolly.com